Elektrownia Ostrołęka C: Umowa na przebudowę infrastruktury kolejowej podpisana

448 wyświetleń • 4 października 2019

TV Ostrołęka
Za kwotę niemal 180 milionów złotych konsorcjum firm Torpol i Kombud przebuduje infrastrukturę  kolejową niezbędną do obsługi największej w ostatnich dziesięcioleciach inwestycji jaką jest budowa nowej elektrowni w Ostrołęce. Dziś w obecności ministra energii, Krzysztofa Tchórzewskiego podpisano umowę na realizację inwestycji.

W piątek, 4 października podpisano umowę pomiędzy Elektrownią Ostrołęka sp. z o.o. a konsorcjum firm: Torpol SA i Zakłady Automatyki „Kombud” SA na wykonanie zadania pn. „Przebudowa układu infrastruktury kolejowej dla obsługi Elektrowni Ostrołęka C”. Wartość realizowanych prac wynosić 178,8 mln zł netto. W ramach inwestycji kompleksowo zmodernizowany będzie układ infrastruktury kolejowej oraz rozbudowana zostanie bocznica kolejowa, co pozwoli na transport elementów nowego bloku energetycznego oraz paliw produkcyjnych. Inwestycja ta jest ważnym elementem realizacji budowanej w Ostrołęce elektrowni konwencjonalnej.

– Podpisanie umowy na przebudowę infrastruktury kolejowej rozpoczyna realizację kolejnego, istotnego dla tej inwestycji zadania – powiedział minister energii, Krzysztof Tchórzewski. Przypomniał również, że elektrownia Ostrołęka C będzie ostatnim zbudowanym w Polsce energetycznym blokiem węglowym, co zostało uzgodnione z Komisją Europejską, oraz podkreślił, że zastąpi ona o wiele mniej efektywne i bardziej szkodliwe dla środowiska bloki, które stopniowo będą odstawiane. – Elektrownia ta w znacznym stopniu przyczyni się do stabilizacji krajowego systemu elektroenergetycznego i, co za tym idzie, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski. Jestem też przekonany, że ta inwestycja w istotny sposób wpłynie na rozwój gospodarczy tak Ostrołęki, jak i całej północno-wschodniej Polski – dodał minister energii.

Celem inwestycji jest realizacja kompleksowych robót budowlanych związanych z modernizacją bocznicy i zapewnienie optymalnej obsługi techniczno-technologicznej dla budowy i eksploatacji nowego bloku w Elektrowni Ostrołęka C.

- W ramach umowy będą opracowane projekty wykonawcze oraz zrealizowane zostaną roboty budowlane, między innymi w zakresie: modernizacji układu torowego wraz z przyległą infrastrukturą, budowy nastawni dysponującej, mostu kolejowego, mostu drogowego, dróg zakładowych, motowozowni i stacji paliw wraz z placami technologicznymi – powiedział Jarosław Małkowski, prezes zarządu Elektrowni Ostrołęka sp. z o.o. - Nie jest to jedyna inwestycja infrastrukturalna w Ostrołęce. Nasza spółka wspomaga znaczącymi środkami finansowymi  takie inwestycje w Ostrołęce, jak budowa mostu drogowego, modernizacje dróg w mieście. Ta infrastruktura służy także mieszkańcom – dodał prezes Małkowski.

O ogromnym znaczeniu dla regionu zarówno tej głównej inwestycji jaką jest budowa elektrowni jak i inwestycji pobocznych, takich jak choćby wspomniana wyżej przebudowa sieci kolejowej, mówił w swoim wystąpieniu poseł Arkadiusz Czartoryski.

- Ta inwestycja dla miasta nie tylko miejsca pracy, to nie oznacza dla regionu tylko podatków lokalnych, ale proszę zwrócić uwagę, że przy tego typu inwestycjach zawsze mamy rożne pozytywne towarzyszące wydarzenia – mówił poseł Czartoryski. Jako przykład takich wydarzeń wymienił m.in. przebudowaną niedawno ulicę Krańcową – Ulica ta prowadzi nie tylko do działki, na której powstaje elektrownia, ale tez do cmentarza komunalnego. Jak ta droga wyglądała jeszcze dwa lata temu wszyscy wiemy. – dodał poseł zapewniając jednocześnie, że inwestycja budowy elektrowni z całą pewnością będzie impulsem do dalszego rozwoju Ostrołęki i regionu.

Zgodnie z umową, czas realizacji całości zadania przebudowy układu infrastruktury kolejowej, służącej budowie, a następnie eksploatacji elektrowni wynosi 36 miesięcy. Harmonogram prac, ustalony z  wykonawcą tej inwestycji przewiduje wieloetapowość i takie zaprojektowanie robót, aby umożliwić ciągłość pracy wszystkich użytkowników bocznicy podczas trwania przebudowy. Ważne jest także zapewnienie przejezdności torów dla terminowych dostaw kluczowych elementów nowego bloku, a także paliw produkcyjnych i materiałów eksploatacyjnych potrzebnych do rozruchu i eksploatacji bloku.